McVegan är framtagen i samarbete med Anamma, ett varumärke ägt av Orkla Foods. Utvecklingsarbetet har pågått i hela tre år, med målet att ta fram en vegoburgare som ska vara attraktiv för alla, oavsett om det är för den goda smaken eller för variation.
– Vi är fantastiskt stolta över att McDonald´s väljer att bygga sin nya burgare på vegoburgare från Anamma. Det ger fler möjligheten att upptäcka hur gott och enkelt det är att äta veganskt, samtidigt som vi tillsammans minskar klimatavtrycket på vår planet, säger Nina Sandström, marknadschef Anamma.
McVegan ersätter McDonals vegobugare McBean och lanseras på McDonald’s meny både i Sverige och Finland. Burgaren är baserad på protein från sojabönor.
– Det är både roligt och spännande att vi har inlett samarbetet med Orkla Foods Sverige och deras varumärke Anamma. Det betyder att vi får jobba med de bästa i branschen när det kommer till veganska produkter, och att vi kan erbjuda våra gäster en vegansk burgare som är utvecklad i Sverige. Vår ambition är att det ska finnas något på vår meny för alla 400 000 gäster som besöker oss varje dag och med Mc Vegan breddar vi vårt erbjudande ytterligare, säger Staffan Ekstam, Head of Food Strategy McDonalds.