Framtidens lunch levereras av en robot, beställs via en app, är gjord på svenska råvaror, är lagad av en annan robot, har grönsaker som huvudingrediens, äts vid skrivbordet, får dig att stressa ner och består av ekologiska produkter från en skyskrapa i kombination med laboratorieproducerat vegankött. Fazer Food Services serverar varje dag ungefär 85 000 måltider om i drygt 200 restauranger landet runt. Med andra ord är de riktigt bra på lunchtrender. Djupintervjuer med experter, fazers egna kockar och en omfattande konsumentundersökningar ligger till grund för deras senaste lunchrapport.
Grönsaken är den nya styckdetaljen
Är framtidens t-bone steak en t-bean steak? För några år sedan, när köttrenden var som starkast, blev vi bekanta med helt nya styckdetaljer och för lekmannen okända delar av köttet analyserades i detalj. Nu verkar det som att vi går en liknande väg till mötes för grönsaker. För om det är skillnad på olika delar av djuret så är det också skillnad på olika delar av grönsaken och en grönsak kan ha olika kvaliteter under olika tillväxtfaser.
Nya proteiner på lunchtallriken
Livsmedelsföretaget Impossible foods lanserade med buller och bång en vegetarisk hamburgare som blöder och smakar kött. Den omöjliga burgaren är idag en del i den rådande trenden att imitera kött genom grönsaker. Vi kommer läsa om både baconsmakande sjögräs och svampar samtidigt som pulled havre kanske konkurrerar ut pulled pork. I framtiden kommer vi få smaka på, för de flesta, helt okända texturer och smaker. Vi måste bara släppa taget om köttet som måttstock och våga tänka fritt!
Från hipsterfenomen till vardagsmat
Fler och fler producenter och kök ställer om från att skapa recept med köttet som utgångspunkt till att använda grönsaken som huvudingrediens. Att äta vegetariskt och ekologiskt till lunch är inte längre något unikt utan har gått från att vara ett hipsterfenomen till att betraktas som vardagsmat. Det beror till viss del på ekonomiska faktorer men framförallt på en insikt om att vi måste minska vår köttkonsumtion och öka vårt intag av grönsaker för att vi och vår värld ska må bra.
Vegetariska trendingredienser
Några ingredienser som tror trenda under kommande år är grönkål, gurkmeja, sjögräs, jackfruit och aktivt kol. Nya hållbara, outnyttjade vegetabiliska funktionsfokuserade ingredienser som sätter trenderna för framtidens lunch.
Fazers Grönsaksakademi
Som ett led i Fazers strävan att utveckla nya sätt att tillaga och använda grönsaker kommer Fazer under 2017 starta en Grönsaksakademi. Syftet med akademin är att hitta nya råvaror, tillagningssätt och kryddningar för att sedan sprida kunskap och inspiration internt. Resultatet av akademins arbete kommer synas och serveras på Fazers restauranger i hela landet.
Och så lite siffor
- Nästan var fjärde person (23%) i åldersgruppen 18-34 uppger att de oftast äter vegetariskt till lunch medan färre än var tionde över 55 år (8%) svarar samma sak.
- 34% av svenskarna kommer försöka bättra sina lunchvanor genom att äta mer grönt och vegetariskt 2017.
- Kvinnor (19%) äter oftast vegetariskt till lunch i högre utsträckning än män (9%).
- Stockholmare äter mest vegetariskt till lunch, norrlänningar äter minst. 48% av stockholmarna uppger att de äter vegetariskt till lunch en eller flera gånger i veckan medan samma siffra för norrlänningarna är endast 20 procent.